Kladdkaka

Idag firar vi att det är fredag och snart helg! Är ni sugna på något gott till kvällen?

(Recept hämtat från Katrin Zytomierskas bok "Dags att bli smal! LCHF på mitt sätt")
Detta behöver du:


100 gram smör
3 ägg
1,25 dl sukrin
1/2 msk fiberhusk
3 msk kakao
1/2 tsk vanlijsocker

Gör så här:

* Sätt ugnen på 200 grader
* Smält smöret
* Vispa sukrin och ägg fluffigt och tillsätt sedan det smälta smöret
* Blanda resterande ingredienser och häll ner i smeten, rör om ordentligt
* Smörj en form med smör (häll ner koksflingor istället för ströbröd om du vill)
* Grädda i ugnen i 10 minuter



Efter 10 miuter i ugnen var min kaka inte alls klar, så jag hade inne den i kanske 2-3 minuter extra, sen såg den ut som ovan! Jag lät min stå i kylskåp under natten och dagen efter serverade jag den så här, tillsammans med grädde och lite hallon:



ÄT & NJUT, den blir faktiskt god! (men tro aldrig att det ska smaka lika gott som en vanligt kladdkaka för det gör det inte...;D ) Det bästa av allt är att själva kladdkakan innehåller i princip inga kolhydrater alls. Det enda av ingridienserna som inte är så bra egentligen är kakao och vanlijsocker, men det blir så liten mängd per portion att man nästan inte behöver räkna det alls. Var lite försiktig med grädde och bär; grädde innehåller 3,5 gram kolhydrater per 100 gram och hallon 8 gram per 100 gram, så ät med måtta om du kör strikt LCHF!


// Sofia

Kommentarer
Postat av: Victoria

Vaniljsockret går ju att byta ut mot vaniljpulver.

2012-04-10 @ 11:05:34
URL: http://lchfbyvictoria.blogg.se/
Postat av: Hanna

Denna ska jag absolut prova!

2012-05-06 @ 11:36:40
URL: http://hannakjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0