Köttfärssås & mirakelnudlar

Min utmaning denna vecka är att laga 3 LCHF-rätter som jag aldrig tidigare testat. Först ut blev köttfärssås och något så spännande som mirakelnudlar.

Det här behöver du:
(När det gäller mängd kan man välja själv men jag skriver vad jag hade, och det räckte till 4 hela portioner och en extra med bara köttfärssås)



800 gram köttfärs
1 gul lök
3 pressade vitlöksklyftor
Champinjoner
2-3 dl vispgrädde
valrfria kryddor, jag hade salt, svartpeppar och LCHF-barbeque-krydda (köpt på LCHFbutiken.se)
3 paket mirakelnudlar (också köpt på LCHFbutiken.se)

Så här gör du:
Hacka löken och stek i smör tillsammans med köttfärsen. Krydda sedan med dina kryddor, pressa i vitlöken och häll i champinjonerna och grädden. Låda sedan koka upp och smaka av.



Hur nudlarna ska tillagas står bra beskrivet på förpackningen. Först ska man hälla ut vattnet som de ligger i, och sedan skölja i kallt vatten i 10-15 sekunder. Häll sedan i nudlarna i kokande vatten och låt koka i ca 1 minut. Häll av vattnet och vips så var det klart! Dessa nudlar innehåller endast 2 gram kolhydrater/100 gram.





Servera gärna med lite sallad.

MITT BETYG:
Jag har länge varit lite nyfiken på dessa mirakelnudlar och tänkt att det är väldigt bra för de som saknar att ha typ pasta till maten när man följer LCHF. Jag måste vara ärlig och erkänna att jag är inte imponerad alls och jag insåg att jag är inte en av de som saknar det i kosten. Det var inte så att det smakade illa på något sätt, det var mer så att det smakade inte så mycket alls och det känns ju inte som att den mättar vidare bra då det är 0 gram fett i. Köttfärssåsen blev däremot god men den är ju ganska "vanlig". Summa summarum; detta är nog en rätt som passar de som saknar pastan i LCHF, men för min del hamnar den inte på topplistan alls över de godaste LCHF-rätterna jag provat, men jag är ändå nöjd att jag testade, hur skulle jag annars få veta om jag gillade det eller inte?

Betyget blir: 2 av 5 möjliga "tummen upp"



// Sofia


Kommentarer
Postat av: Miracle Noodle Scandinavia

Synd :-( Skulle nog har lagt nudlarna direkt i köttfärssåsen för att koka ihop ett tag - så absorbera dem upp smakerna bättre!

2012-03-27 @ 21:56:05
URL: http://www.miraclenoodle.se
Postat av: Sofia & Jonna

Tack för tipset! Ska tänka på det nästa gång! :)

2012-03-27 @ 22:41:26
URL: http://nejtillkolhydrater.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0