LCHF-kycklingrätt i ugn

Häromdagen lagade jag en av mina favorit-kycklingrätter. Den är verkligen mättande och supergod så det räcker med bara lite isbergssallad till men vill man kan man ha lite blomkålsris eller liknande. Jag har inget exakt recept då jag brukar laga på känsla och man får såklart också anpassa efter hur mycket kyckling man har men håll till godo ;)

// Jonna

Det här behöver du:
Kycklingfiléer (jag hade ca 1000 gr kycklingbröstfiléer)
1 gul lök
Champinjoner (så mycket du vill)
3-5 dl grädde
1-2 kycklingbuljongtärningar
2-3 vitlöksklyftor
Salt
Svartpeppar
Smör att steka i 

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Skär kyckligen i mindre bitar så går det fortare. Krydda med salt och svartpeppar och bryn sen kycklingen i en klick smör, den ska få en yta, innan du lägger över den i en ungsfast form. Skär under tiden löken i halvringar och champinjonerna i skivor. Utan att diska stekpannan har du sedan i ännu mer smör och sedan löken & champinjonerna. Detta ska fräsas på lite och sedan ska vitlöken och kycklingbuljongen i, krydda även med svartpeppar innan du har i grädden. Här får du välja själv hur mycket som ska i beroende på hur mycket sås du vill ha. Smaka av och tillsätt om det behövs mer buljong, vitlök, peppar och salt. När du är nöjd, häll såsen över kycklingen och låt stå i mitten av ugnen tills kycklingen är genomstekt. Jag brukar räkna med 30-40 minuter men man får skära lite i kycklingen för att se så att den är klar. 



Klart!
Trackback
RSS 2.0