oh my så gott

Det här med att unna sig. Förr, innan LCHF, innebar att "unna sig" kanske att man tryckte in sig en skål med chips. Eller en McFeast-meny på Mcdonalds. Eller massa smågodis från Hemmakväll. Det känns så sjukt långt bort från vart jag är idag, är inte det minsta sugen på något av det längre.
 
 
Jag hade önskat att jag kunde tänka mig ett liv utan något sött alls. Det finns ju massa gott man kan baka utan socker fast med exempelvis stevia strö istället. Det är ju väldigt omdebatterat hur bra det är med diverese sötningsmedel så jag tycker så klart att man ska vara lite försiktig. Enligt vissa kan det få kroppen att producera insulin som i sin tur lagrar fett och för vissa kan det trigga sockersuget. Egentligen tycker jag kanske inte man ska kalla det för LCHF när man bakar något med stevia för i mitt huvud går det inte riktigt ihop med grundtanken: att äta naturligt och rent. MEN, give me a break, vi är inte övermänniskor. Jag gör ett medvetet val, väl medveten om "riskerna", att unna mig även när jag kör lågkolhydratskost. Men nu för tiden innebär det att baka kladdkakemuffins utan socker, äta sockerfri glass med vispad grädde och ta ett glas cola light. Det känns helt okej att ha sånna kvällar. Inte varje dag, inte varje vecka, men någon gång då och då. För mig är det inte värt att aldrig äta sånt här - för det är sååå gott!  
 
/ Sofia 
 
Min himmelska lördagskväll...

Kommentarer
Postat av: angie

ÅH, den där himmelska röran var verkligen HIMMELSK! och mot bättre vetande krängde jag hela burken under en film - men SÅ värt det, ändå :)

Svar: Visst är den, heeelt underbar fastän som du skriver så vet man ju bättre, egentligen.... :) Ibland får man balla ur lite tycker jag!
NEJtillkolhydrater

2012-11-21 @ 16:17:45
URL: http://angelicasskafferi.wordpress.com
Postat av: Frida

Jag håller med dig. Det klart du/ni måste unna er lite gott ibland precis som alla andra! :)

Svar: Eller hur, nått gött måste man få ha :)
NEJtillkolhydrater

2012-11-21 @ 16:27:07
Postat av: Theres

Bättre att "balla ur" med sånt som är okej(inte bra) än något heeelt fel :)

Svar: Ja, det känns ju faktiskt så :)
NEJtillkolhydrater

2012-11-23 @ 14:58:28
URL: http://lchfbalans.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0