Utvärdering Paleo

Okej, så vad gav nu dessa 4 veckor av Paleo? Lite repetition för de som inte hängt med; Paleo, stenålderskost, innebär att man äter väldigt rent - sånt som vår förfäder åt helt enkelt. Inget socker, fortfarande låg nivå av kolhydrater, inga mejeriprodukter men bär, frukt och nötter är helt okej. Jag har inte ätit så mycket frukt faktiskt, har inte saknat det speciellt mycket. Jag har i pricip inte ätit mejeriprodukter alls med vissa undantag. Det har bland annat blivit såser av kokosmjölk, ghee, mycket ägg, frittata, kött och sallad, biffar med blomkålsmos & guacamole. Överlag tycker jag att det har funkat bra, det har liksom rullat på. Jag har tagit en näve nötter som mellanmål, ätit många avokado, lyxat till det med bär med riven kokos ibland. Mot slutet var jag dock riktigt sugen på grädde och ost. Att kunna göra äggröra med grädde, eller ha fetaost i salladen, eller göra en sås på creme fraiche.
 
För mig har inte detta gett något "kroppsligt". Jag tycker inte jag har mått varken bättre eller sämre av paleo-kost och jag har inte gått ner i vikt. Jag vet faktiskt inte om det är vanligt att man minskar i vikt av paleo jämfört med lchf  men för mig var det ingen skillnad i alla fall. Jag har hört att vi vissa fått lugnare och stabilare mage av att välja bort mejerier men jag har ärligt talat inte märkt någon skillad. Även om det har funkat bra så har det varit lite tråkigt. Det är inte bara mejeriprdokuterna jag har saknat. Jag har saknat att dricka cola light och jag har saknat att ta en bit mörk choklad när jag är sugen. Det har också varit lite omständigare jämfört med LCHF. Svårare när man är ute och käkar, svårare när man är bortbjuden. Det funkar ju ofta alldeles utmärkt, man får vara lite besvärlig ibland, men för mig känns det lättare att leva med LCHF
 
Det jag har lärt mig av den här erfarenheten är att jag behöver verkligen inte så mycket mejerier som jag åt förr. Jag behöver inte ha grädde i allt. Jag behöver inte heller äta choklad varje dag, det kanske räcker med helgerna? Jag kanske inte alltid ska äta babybel som mellanmål, en avokado eller lite salami funkar ju utmärkt det också. Det har faktiskt varit kul att få lära sig att laga mat med ingredienser som jag inte använt innan, som kokosmjölk exempelvis. Det har ju funkat bra och variation förnöjer ju så jag kommer absolut fortsätta använda det. 
 
Jag ångrar absolut inte mina 4 Paleo-veckor, jag tycker det är roligt och lärorikt att testa nya saker, men det var nog inte riktigt något för mig detta. Jag tycker helt enkelt att livet blev lite, lite tråkigare utan allt det goda! Något jag verkligen insett och kommer att bära med mig är att med LCHF får man ju äta så himla mycket gott. Man kan äta en gratäng med massa ost utan dåligt samvete och ha en skvätt grädde i kaffet utan problem. Och ändå hålla vikten. Helt fantastiskt. LCHF, I am back så nu kör vi på som vanligt!
 
/ Sofia 
 
Bye bye Paleo!

Kommentarer
Postat av: Anna

Så fint att få en utvärdering på detta! Har funderat på det själv, men tror jag nöjer mig med att läsa ditt utfall =)Supert! / Anna

Svar: Man vet ju aldrig, det kanske blir ett helt annat utfall för dig om du testar, det är nog väldigt individuellt :) Men jag tycker det är jätteskönt att vara tillbaka med LCHF i alla fall! :)
NEJtillkolhydrater

2012-11-19 @ 10:21:51
URL: http://www.villanyfiken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0