What to say...

I onsdags när jag var på gymmet körde jag crosstrainer i 45 minuter och passade faktiskt på att kika på Tv3s dokumentär. Det handlade alltså bland annat om en familj som valde att låta sina barn äta LCHF-kost. Jag tycker verkligen inte det är något konstigt alls med det, jag förstår inte vad folk blir så upprörda över. Att ge barnen helt vanlig mat, riktig mat, som man blir mätt på men fortfarande en liten del kolhydrater så man utesluter inget helt, vad kan vara farligt med det?
 
Med i programmet som så kallad "expert" var barnläkaren Claude Marcus. I dokumentären sitter han och läser om LCHF på Wikipedia. Känns ju tryggt.. Han säger att "Om man är lite rädd om sina barn bör man inte ge dem LCHF-kost".
 
Jag har hört rykten om att Claude har uppdrag vid sidan av sin tjänst på Karolinska Institutet. Han ska tydligen sitta med i McDonalds vetenskapliga råd, han har anlitats av Itrim (som säljer bantningspaket), han är konsult åt Wasabröd (världens största producent av kväckebröd. Wasabröd ägs av Barilla som är världens största producent av pasta). Claude säger också i dokumentären att det finns vetenskapliga bevis för att socker skulle ge bättre minne. Ja du Claude, man kanske får stora muskler av anabola men inte är det bra för det..... 
 
Det man kan fundera över är ju hur Claude Marcus uppdrag (och lön) från företag som Wasabröd påverkar hans pålitlighet i kostfrågan och speciellt i LCHF-debatten...? What to say, what to say....
 
/ Sofia 
 
Trackback
RSS 2.0