Ännu mer LCHF i media..

Det var inte bara Aftonbladet som uppmärksammade LCHF igår, även Metro fick med det på ett hörn. Man kunde läsa en artikel om att vi blir mer och mer överviktiga i Sverige. Tydligen har vi gått upp 5 kg per person på 20 år. Helt förskräckling information att läsa är att vi på 50 år har ökat vår läskkonsumtion från 22 till 90 liter per person. Det är ju sjuka siffror. 
 
Nutritionisten Asa Brugård Konde säger att förutom att minska på sockret bör vi äta mer regelbundna måltider, mer fullkorn, nyckelhålsmärkt samt frukt och grönt. Annika Dahlqvist, även kallad Fettdoktorn, menar istället att vi är felinformerade om vad som håller oss friska och smala.
 
"Vi är så fixerade vid att äta lightprodukter idag och så kombinerar vi det med kolhydrater. då är det inte konstigt att vi blir feta. Vi måste minksa på kolhydraterna och ersätta det med mättat fett", säger hon.
 
Tjaa, tror inte det är så svårt att räkna ut vems sida i debatten jag ställer mig på...
 
/ Sofia
 

Kommentarer
Postat av: Petra - Jag & mitt liv med barn, LCHF och träning

Jag håller med Annika men visst är det väl så att vi blivit lite för bekväma och lata av oss också? Många motionerar t ex bara till och från bilen.

Svar: Jag håller absolut med, överlag behöver nog folk röra på sigbetydligt mer än vad vi gör nu..
NEJtillkolhydrater

2012-10-05 @ 13:12:25
URL: http://www.jagomittliv.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0