Blomkålssoppa med bacon och gräslök

Idag blev jag bjuden på middag hemma hos Angelica. På menyn stod Blomkålssoppa med bacon och gräslök. Jag måste erkänna att jag aldrig varit någon fantast av soppor, så visst var jag lite tveksam, men det var helt i onödan. Det var så-himla-gott! Ursprungsreceptet hade Angie hittat hos Sandbergs receptblogg, men hon gjorde sedan lite justeringar. Enligt måtten nedan räcker det till 3 pers för middag och kanske 4 på sin höjd för lunch.
 
Det här behöver du:
1 blomkålshuvud
2 gul lök
2 msk smör
ca 8 dl vatten
2 msk kycklingfond
ca 4 dl vispgrädde
Ett paket bacon
Gräslök
Salt, peppar och cayennepeppar
 
Så här gör du:
 
 
Angelica började med att skära upp löken och fräsa den i smör i kastrullen som du sedan ska använda till resten av soppan. Blomkålen delades i mindre bitar och fick sedan koka upp i kastrullen med löken, vatten och kycklingfonden. De ska koka tills de blir mjuka, ca 15 minuter. Sedan häller man på grädden, kokar upp och sedan mixar man helt enkelt bara samman allt till en "smet". Samtidigt som detta stekte vi bacon riktigt knaprigt som vi hade vid sidan om. Krydda sedan soppan med cayennepeppar, salt och vitpeppar efter behag. Servera soppan i en skål, garnera med bacon och hackad gräslök. Ursprungsreceptet förslår att riva lite parmesanost i soppan innan servering, vi hade några tärningar parmesan vid sidan om som lite "snacks."
 
 
ÄT OCH NJUT!
 
/ Sofia

Kommentarer
Postat av: Frida

Ser så gott ut! Måste provas!

Svar: Du får komma hem till mig nån dag så får jag bjuda på det :) / Sofia
NEJtillkolhydrater

2012-10-11 @ 08:27:51
Postat av: Frida

Ja tack, gärna ;D

2012-10-14 @ 13:23:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0