Ägg

Jag tycker att ägg är helt fantastiska. Man kan ha det i matlagning, till bakning eller äta precis som det är på flera olika sätt; stekt, äggröra, kokt... Bara fantasin sätter gränserna! Visste ni att ägg innehåller alla viktiga vitaminer som kroppen behöver, förutom C-vitamin? Det är till och med så bra att vi får i oss hela dagsbehovet av vitamin B12 om vi äter 1 ägg om dagen. Som om inte detta vore nog inneåller ägg viktiga mineraler som kalcium, jod och magnesium. Som om det ändå inte vore nog innehåller det antioxidanter. Något jag inte visste var att ägg håller bättre om man förvarar dem med den spetsiga änden neråt. Man kan sedan testa hur färskt ett ägg är genom att lägga det i ett glas vatten; ligger det ner är det dagsfärskt, ställer det sig upp är det veckogamalt och om det flyter ända upp till ytan ska man inte äta det för då är det gamalt. Tycker du kanske att det är knepigt att skala ägget ibland? Prova att lägga det i kallt vatten en stund då färska ägg är svårare att skala.
 
Det finns olika typer av ägg. Ekologiska ägg innebär bland annat att hönsen är frigående, ska kunna gå ut, ska ha minst 4 kvm betesmark var, ha dagsljusinsläpp och få äta ett KRAV-kodkänt foder.Dessa märks med siffran "0". Frigående höns utomhus ska få röra sig fritt inne i stallet, gå utomhus när de vill, äta ekoligiskt odlat foder - dessa märks med "1". Frigående inomhus får bara gå inomhus, aldrig utomhus, och märks med "2." Siffran "3" står för burhöns och det innebär att hönan får sitta i buren hela sitt liv. Omega-3 ägg innebär att hönsen utfodras med mat som innehåller krossade linfrön och hönan ombildar sedan detta till Omega-3 som vi har nytta av.
 
Förr var många rädda för ägg, det skulle tydligen innehålla massa kolesterol som skulle ge hjärt- och kärlsjukdomar. Är det verkligen rätt? Jag ska faktiskt skriva ett eget inlägg om just kolesterol framöver, då kommer ni (som inte redan vet) förstå varför det argumentet är så felaktigt. Det kolesterol vi får i oss genom maten har faktiskt inte så stor påverkan på oss. Det är nämligen så att kroppen själv producerar den störta delen kolesterol och produktionen regleras i kroppen beroende på hur mycket kolesterol vi äter.

Jag äter ju, som ni kanske vet, en hel del ägg och jag försöker att alltid köpa ekologiska. Jag tycker ägg är godast som äggröra med en skvätt grädde. När jag var liten hatade jag gulan i ägget så när jag åt kokt ägg gav jag alltid bort gulan till någon annan runt frukostbordet. De där fasonerna försvann med åldern!  

/ Sofia
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0