Godaste fisksoppan

Den här soppan är bland det bästa jag vet. Kanske inte optimal enligt strikt LCHF då den innehåller morot (som man ju egentligen ska undvika) men det är så värt det. Receptet kommer från en vän till min far och är tyvärr inte så exakt som jag kanske hade velat ha det men man får gå lite på känsla och smaka av mot slutet.

Det här behövs & såhär gör du:

Finhacka och fräs följande grönsaker i järngryta (ej nödvändigt) i en rejäl klick smör: 

1 bit selleri
1 stor morot
1 gul lök
1 purjolök
1 knippe stjälkar av persilja

Tillsätt följande:
5-10 dl vatten

2 pressade vitlöksklyftor
1 nypa salt
Fiskbuljong eller hummerfond 

Koka ca 5 minuter så att grönsakerna mjuknar, tillsätt sedan 300-400 gram tärnad lax och låt koka ytterligare 5 minuter. Tillsätt ca 400 gram tärnad torsk och låt koka i 3 minuter.

Sist ska nu följande i grytan:
1,5 dl grädde
2 dl crème fraiche
1 grovhackad tomat
1 dl hackad persilja
2 dl rensade räkor
1 burk musslor i vatten (de i konservburk är godast) 

Stäng av plattan och rör egentligen bara om och smaka av. Servera med en klick crème fraiche!

/ Jonna

 


Kommentarer
Postat av: Rebecca

Jummie :D Fisk är underskattat!

2012-10-01 @ 10:22:15
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se
Postat av: malin

hej!
älskar er blogg!
får en massa positiv energi.
En fråga jag tänkt på, hur orkar du gå upp så tidigt varje dag för att gå ut och gå, hem och duscha (antar att man blir svettig när man PW?) och sen göra sig klar för jobb?

Svar: Hej Malin! Tack så jättemycket, roligt att vi kan sprida lite positiv energi :) För att svara på din fråga: förr började jag mitt jobb kl sju, så jag behövde åka hemifrån halv sju, vilket innebar att jag fick gå upp vid halv sex. Nu har jag lagt om min arbetstid så jag börjar kl åtta istället. Jag gjorde detta just för att ha möjligheten att gå ut och power-walka på morgonen. Så jag behöver fortfarande gå upp vid samma tid (är ju van vid tidiga mornar!). Ute och går mellan halv sex och halv sju och sen har jag en timma på mig för dusch (JA, man blir svettig... Blir man inte det har man inte kört tilläckligt hårt..), frukost och fix. Är man effektiv så hinner man :) Så klart att det är lite jobbigt att ta sig upp så tidigt när klockan ringer men det är så otroligt skönt när det är klart sen så man vet att det är värt det! // Sofia
NEJtillkolhydrater

2012-10-01 @ 15:30:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0