Kyckling & grönsaker i ugn

När man ska hålla kolhydraterna på en låg nivå är det enklast att ha mat med sig till jobbet. Den här veckan körde jag på kyckling, grönsaker i ugn och så stekt vitkål. Gott & enkelt. Framförallt med vitlöksbea. Det är ju dessutom ofta mejeriprodukterna som är boven i dramat när det gälle kolisar, det här är ju helt mejerifritt! Funkar dessutom utmärkt med en klick crème fraiche till (som på bilden). 

Jag stekte alltså helt enkelt upp ett kilo kyckling. Dela gärna en filé i 2 eller 3 bitar så går det fortare. Och ett tips för att få fin färg: paprikapulver. Och för god smak salt, vitpeppar och lite vitlökspulver. Grönsakerna (1 paprika, 1 broccolibukett, 1 gul lök & några champinjoner) hade jag i ugnen i ca 20-30 min på 200 grader med salt & olivolja. VItkålen steker jag i stekpanna i kokosolja med salt & svartpeppar. Sedan blandar man bara ihop allt och tada - god middag!
 
Om man ska räkna på kolhydratsinnehåll så räknar jag 0 gram för kycklingen och max 2 gram för sås. Jag vägde tyvärr inte grönsakerna innan de åkte in i ugnen men kollade ändå upp hur mycket de innehåller. Kunskap är A och O när man ska vara strikt. 
 

-Röd paprika: 5,2 gram kh / 100 gram
-Champinjoner: 2,9 gram kh / 100 gram
-Broccoli: 3,1 gram kh / 100 gram
-Gul lök: 6 gram kh / 100 gram
-Vitkål: 3,8 gram kh / 100 gram
 
Källa: 100gram.se

/ Jonna
 

Kommentarer
Postat av: Rebecca

Ser riktigt gott ut!
Vill bidra med totalt 3,6 mil :)

Svar: Det var det :) Och tack för det! Bra jobbat! :)
NEJtillkolhydrater

2013-02-23 @ 16:11:19
Postat av: Sara

Idag bidrar jag med 30 km längdskidor!

Svar: Oj, det var inte dåligt. Bra jobbat!!! Och tack :)
NEJtillkolhydrater

2013-02-23 @ 19:23:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0