Frågan är fri

Vi fick följande fråga i kommentarerna till ett inlägg för ett par dagar sedan: 
 
"Hej! Har precis börjat med lchf och hittat hit. Jag undrar hur hårda ni är med nötter, mörk choklad och mejerier som behövs begränsas lite. Hur tänker ni? Svara gärna i ett i inlägg. Tack för bra blogg med roliga recept!"
 
Det har nog gått i perioder för oss båda tror jag, det där med att vara hårda med sånt. Ibland har vi utmanat varandra att vara väldigt strikta med kolhydratsintaget och då har det iprinicp inte varit några nötter eller choklad alls - det plockar faktiskt på rätt snabbt! När det gäller mejerier så testade vi ju Paleo (där utesluter man mejeriprodukter helt) för ett tag sedan och efter den månaden insåg vi att man definitivt kan dra ner på mejeriprodukter även fast ingen av oss var speciellt sugen på att utesluta det helt från kosten. Jag kan känna att om man inte skulle äta några nötter, någon choklad eller några mejerier hade man tagit bort mycket av det goda med LCHF. Enligt min åsikt! Däremot tror jag absolut att om man vill uppnå viktnedgång bör man helt klart begränsa sig, eller kanske utesluta vissa saker helt. Kanske bara "unna sig" små mängder på helgerna? Är man inte ute efter viktnedgång utan bara vill hålla vikten eller kanske till och med gå upp några kilo och må bra behöver man kanske inte vara lika strikt. Så länge man mår bra av det förstås; vissa magar mår ju exempelvis inte alls bra av för mycket mejerier men det känner man ju själv. Och det är ju trots allt ganska mycket socker i mörk choklad också så det skulle jag ju inte rekommendera stora mängder av alls, om man vill bli kvitt sockerberoendet. Jag kommer nu under våren begränsa mig mer än vad jag gjort tidigare, helt klart. Nötter och choklad är bara okej på helger, i små mängder, och mejerier är okej hela veckan i lagom mängd. Det är nog väldigt individuellt det här så man får testa sig fram och se vad som funkar med tanke på vilket mål man har och vad man mår bra av :) 
 
/ Sofia 
 
Ställ gärna frågor till oss om det är något ni undrar eller vill veta mer om!
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina

Jag håller med, det hade varit väldigt tråkigt att utesluta allt detta men självklart äta i lagom mängd. Då blir det ju extra gott när man väl får äta det! ;)

Svar: Ja precis, så njuter man lite extra av det goda :)
NEJtillkolhydrater

2013-01-10 @ 16:15:37
Postat av: Anonym

Jag undrar om ni håller exakt koll på hur många gram kolhydrater ni äter per dag? Blir det i så fall jobbigt i längden eller har ni lärt er att ”gå på känn”? Tack för en bra blogg :)

Svar: Hej! I början var jag rätt noga med att hålla koll på hur många gram man får i sig, man brukar ju försöka hålla sig under 20 gram om dagen om man är strikt. Många säger ju att det som är bra med LCHF är att man aldrig behöver räkna "points", väga sin mat eller liknande, utan att man vet vad man kan äta och sen äter man sig mätt på det. Jag håller med till viss del, men i början tror jag det är bra att försöka hålla lite koll i alla fall. Jag tycker inte det är speciellt jobbigt, det är mest roligt att veta vad man stoppar i sig. Sen tycker inte jag att man ska stirra sig blind på gram kolhydrater/100 gram. Säg att du äter en bit daimchoklad och den innehåller 20 gram kolhydrater och sedan äter du bara kött och sås som är 0 gram. Det skulle ju inte jag säga är okej då man ska undvika socker i största möjliga mån. Ett bra mått är ju att försöka hålla sig till mat med runt 5 gram / 100 gram. Sen beror ju allt på hur strikt man är :)
NEJtillkolhydrater

2013-01-10 @ 16:20:57
Postat av: Hanna

jag försöker att inte äta något sött alls nu eftersom jag alltid äter för mycket. Jag tycker det är lite synd att många tipsar om att äta mörk choklad och får det att framstå som nyttigt. Visst, det är bättre än mjölkchoklad kanske men ändå godis. Jag försöker hålla mig till riktig mat :)

Svar: Ja man får ju känna efter vad man klarar av. Det är ju väldigt bra disciplin att inte äta något sött alls! Kan hålla med om att det är fel att framställa mörk choklad som nyttigt, det är det ju inte, men det är ju i alla fall lite bättre än annat och jag vill nog i alla fall ibland kunna unna mig nått annat än bara bra mat :)
NEJtillkolhydrater

2013-01-10 @ 19:40:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0