Om Celsius

Häromdagen fick vi en fråga i kommentarerna angående Celsiusdryckerna. Är de verkligen okej att dricka när man går på LCHF? Jag tror jag kom i kontakt med dem för första gången på Katrins blogg och jag ska ärligt erkänna att jag bara hoppat på tåget utan att egentligen veta hur bra eller dåliga de egentligen är. Här kan ni läsa om vad jag kom fram till med hjälp av Google:

Celsius är en energidryck som innehåller bland annat koffein & grönt te för att ge energi och den har termogenetiska egenskaper för att öka ämnesomsättningen. Att den är termogenetisk innebär i princip att den höjer kroppstemperaturen och på så sätt ökar förbränningen. Utöver det innehåller drycken olika vitaminer som är bra för kroppen. En burk innehåller 0 gram kolhydrater men, vilket är bra ur LCHF-synpunkt, men å andra sidan innehåller den sötningsmedlet sukralos. Sukralos höjer inte blodsocker- eller insulinnivåerna i kroppen men är kemiskt framställt och på så sätt skadligt för miljön. Sedan är en av fördelarna med en LCHF-kost att man blir av med sötsuget och sötningsmedel kan göra att det kommer tillbaka. Personligen tycker jag att de är väldigt söta men goda.

Nu när jag skriver det här inser jag att man lika gärna skulle kunna ta en kaffe med en sked kokosolja för ungefär samma effekt. Kaffe innehåller ju koffein som ger energi och kokosolja höjer också ämnesomsättningen. Mer naturligt också än att stoppa i sig kemiska ämnen. 

/ Jonna  


Kommentarer
Postat av: Hanna

Intressant att du skriver om det! Är lite sugen på att testa eftersom "alla" verkar tycka celsius är så bra. Men känns dyrt och onödigt. Försöker att undvika allt sött just nu också även sötningsmedel :)

Svar: Ja om man kan undvika dem så är det bra tror jag! Duktig du är som håller dig ifrån även sötningsmedel, borde jag också köra ett tag.. :) / Jonna
NEJtillkolhydrater

2012-09-02 @ 14:51:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0