Ny kycklingrätt

Igår fick jag i uppgift att fixa kvällsmaten. Jag måste erkänna att jag hellre gör det själv, dels vet jag exakt vad som är i & dels är det lättare att komma undan disken om man lagat det som stått på bordet. Jag gillar att improvisera lite så jag kan inte ge exakta mått, det som står här nedan är ungefärliga mått! Hur som helst så blev det riktigt gott - prova själv!

Det här behöver du:
1 kilo kyckling
2 pkt bacon
Grädde (kanske 5 dl)
2 vitlöksklyftor
1 msk kycklingfond (kan uteslutas om man är strikt)
Riven parmesan
Salt
Triple pepper-peppar & lite rosépeppar
Smör att steka i

Gör såhär:
Sätt ugnen på ca 200 - 225 grader. Skär upp kycklingen i lagom stora bitar, salta, peppra & bryn bitarna i smör. De ska bara få lite yta, inte bli klara. Lägg kycklingen i en ugnsfast form och lägg i lite mer smör i pannan. Pressa i vitlöken & peppra lite mera. Häll på grädde så du får så mycket sås du vill ha & häll på kycklingfonden. Den rivna parmesanen ska också i pannan sedan kan du smaka av. Krydda ev. lite mer & häll såsen över kycklingen när den är god. Skär bacon i små bitar & stek för sig. Den behöver inte bli jätte-knaperstekt då den ändå ska in i ugnen. Lägg baconet över kycklingen & ha allt i ugnen ca 30 minuter. När det gäller tiden är jag här lite osäker, skär i en kycklingbit om du är osäker på om det är klart eller inte. Kyckling får ju inte vara rosa.. 

// Jonna

 Servera med bara sallad, blomkålsris eller kanske blomkåls-& broccoligratäng
(Denna rätt passar utmärkt med pasta om man är JA-sägare)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0