Smör vs. Margarin

I en LCHF-kost ingår en hel del smör - att steka i, att krydda med eller att ha på sitt bröd/fröknäcke för att ge några exempel. Smör är en naturlig produkt tillverkad av mjölk (visste ni inte va? hehe) och det innehåller mycket mättat fett. Man får inte hjärtsjukdomar av mättat fett. Smör är nyttigt! 

Något som däremot inte är så värst nyttigt är margarin eller vegetabiliska oljor. För att få ut olja ur t.ex. raps så krävs en kemisk process, annars går det inte. Det ska också nämnas att det är genmodofierad raps det handlar om, vanlig raps innehåller nämligen giftig erukasyra. För att sedan omvandla oljan till margarin krävs ytterligare en kemisk process för att hålla produkten fast i kylskåpstemperatur. Det är här transfetter skapas. Eftersom vegetabiliska oljor kommer från en kemisk process innehåller de också skadliga kemikalier som t.ex. kan orsaka cancer. Inget man vill ha i kroppen, ellerhur? Att margarin, hudkräm & målarfärg är gjort på samma sak talar på något sätt sitt tydliga språk.

Sen är smör mycket godare, så valet är enkelt!


(Lånade bilden härifrån)

Här kan du läsa mer om varför man inte ska äta margarin (på engelska)
Här också (denna länk är på svenska)

Vill du ha olja så välj ekologisk kallpressad palmolja, kokosolja eller olivolja. Både nyttigare och godare!

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag tycker det är riktigt läskigt när man läser hur margarin tillverkas. I våras läste jag en bok som hette "Den föraktade falukorven" och i den stod det bland annat flera sidor om hur just margarinproduktionen går till. Äckligt att man ätit det!

Svar: Verkligen läskigt! Och lätt att undvika när man kan :) Åh, låter som en spännande bok, var den bra?
NEJtillkolhydrater

2012-08-19 @ 11:15:55
URL: http://kanduvisslajohanna.blogg.se
Postat av: Johanna

Sådär måste jag tyvärr säga, blev lite besviken! Det finns bättre :)

Svar: Okej då hoppar jag den ;) Ska försöka få tag i och läsa "Sockerbomben" nu tänkte jag. Perfekt motivation för att hålla sig undan kolisar tycker jag :) / Jonna
NEJtillkolhydrater

2012-08-21 @ 15:55:30
URL: http://kanduvisslajohanna.blogg.se
Postat av: Johanna

Åh ja, den boken har jag i min "att läsa-hög" och påbörjas förhoppningsvis snart :) Ska operera min fot om ett tag, så då lär jag väl läsa lite under 8 veckors gipstid ;)

Svar: Berätta gärna om vad du tyckte om den isåfall, gissar att jag inte kommer komma till skott jättesnart haha ;) Hoppas allt går bra med operationen! / Jonna :)
NEJtillkolhydrater

2012-08-22 @ 13:25:41
URL: http://kanduvisslajohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0