Det där med periodisk fasta

I lördags hade jag varit igång med periodisk fasta i en vecka. Det finns olika upplägg för detta men jag kör så att jag äter 8 timmar och fastar i 16 timmar under ett dygn. Klockan halv ett på dagen äter jag lunch, sedan något litet mellanmål innan träning och slutligen middag vid åttatiden och efter halv nio på kvällen äter jag inget mer. Under fastan dricker jag vatten, te och ibland cola light (det viktiga är att du inte får i dig några som helst kalorier).

Jag är helnöjd med det här upplägget! Största vinsten ligger i att jag får sova längre på morgonen och slipper stressa upp och fixa frukost ;) Jag har ju Wii Fitness hemma och brukar med jämna mellanrum köra ett body test som bland annat visar vikt och BMI. Jag körde detta samma dag som jag började med periodisk fasta och en vecka senare, i lördags, visade vågen minus 1 kg. Ett kilo kan man i för sig variera i vikt från dag till dag men faktum är att innan jag drog igång med detta hade det stått still på samma nivå ett bra tag. Så visst verkar det ha gett resultat!

Mitt mål var från början att testa detta under två veckor men jag tror jag kommer göra så att jag kommer köra på med detta under veckorna ett bra tag, men under helgerna kommer jag inte vara lika hård. Jag vill kunna gå ut och dricka vin på lördagar ibland och kanske inte stressa med att ha maten klar och uppäten innan halv nio en fredagkväll. Det gäller att hitta sin grej och sedan anpassa det till sina rutiner och vanor. Tror detta kommer bli riktigt bra!

HÄR kan man hitta massa information om periodisk fasta och HÄR  skriver Fredrik Nimander bland annat detta:

"Att kombinera periodisk fasta med LCHF ger oerhört många hälsofördelar och du kommer gå ner i vikt snabbt utan att behöva vara hungrig. Självklart kan du bli lite hungrig innan lunch men man vänjer sig. Jag drack dessutom en Celsius eller kaffe på morgonen. Det är nämligen så att drycker som inte påverkar blodsockret är tillåtna under fastan eftersom att dessa inte tar dig ur ketosen."

// Sofia


Kommentarer
Postat av: Sara

Är lite sugen på PF, har ju ätit LCHF-inspirerat i ett halvår nu. Jag funderar på om man kan välja tiderna själv? Funderar på frukost 10.00 och sista matintaget alltså senast 18.00. Borde väl funka? Är det tungt första dagarna innan kroppen kommer in i det?

Svar: Jag tror absolut att man kan välja tiderna själv! De rekommenderar väl egentligen bara att man ska träna (om man nu gör det) under sin "ätperiod", annars ska man ta aminosyror har jag läst. Så jag brukar träna precis innan sista måltiden, men man får ju anpassa det efter sitt eget schema :) Jag tyckte inte det var så jättetungt faktiskt! De första dagarna såg jag till att sista måltiden var väldigt mättande, åt kanske lite för mycket, men hellre det och stå sig! Men nu har man vant sig vid att vara lite småhugrig fram tills man får äta igen, men jag tycker det funkar jättebra!
NEJtillkolhydrater

2012-06-19 @ 12:16:14
URL: http://saaraaaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0