Periodisk fasta

Hej!

Som jag skrev igår så har jag börjat med något som heter "Periodisk fasta". HÄR kan ni läsa mer om det men kortfattat går det ut på att man äter under 8 timmar och så fastar man under 16 timmar. Jag har valt att äta mellan 12.30 - 20.30. Min lunchrast på jobbet börjar nämligen 12.30 och så tränar jag ju alltid efter jobbet så det passar mitt schema bäst. Jag kommer alltså äta en ordentlig middag på kvällen vid åtta tiden och sedan inte äta igen förrän det är lunchdags dagen efter. Under fastan får man inte få i sig några kalorier alls men det är okej med exempelvis kaffe och kolorifria drycker (celsius och cola light hallelulja!). Det finns flera hälsofördelar med periodisk fasta som ni kan läsa mer om på länken ovan men jag gör det dels som en rolig grej (kul att prova nya saker!) och för att se om det kan ge en skjuts för viktnedgång.

Tänkte tipsa om en riktigt bra LCHF- och träningsblogg som skrivs av Cecilia Folkesson, HÄR hittar ni hennes blogg. Hon körde periodisk fasta under 12 dagar, det var av henne jag blev inspirerad att testa. Jag satsar på att köra två veckor till att börja med, så får vi se hur det känns!

Första dygnet har gått bra! Jag käkade en stoooor portion mat igårkväll vid halv åtta tiden, sedan blev det en celsius imorse innan PW och träning och sedan lunch halv ett. Var inte alls så hungrig som jag trodde jag skulle vara. Får se om det blir skillnad när jag ska upp halv sju och jobba i fyra timmar innan jag får äta något alls. Spännande! Känns bra i hela kroppen att utmana sig själv med nya ideér.




Gårdagens middag innan första fasteperioden. En LCHF-tallrik utan dess like! Bacon,
kyckling, avokado, fetaost, champinjoner och creme fraiche blandat med majonäs.
Var riktigt längesedan jag åt så mycket mat på en måltid men jag var livrädd att bli
superhungrig imorse så jag bunkrade upp... ;)



PS. Innan bakade jag LCHF-bröd som Angelica tipsat om. Slänger upp ett inlägg om det imorgon så kika in då!

// Sofia


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0