Svar på fråga

Vi fick en fråga i kommentarsfältet som jag tänkte att fler kanske var intresserade att få svar på. Jag vill börja med att klargöra att jag inte är någon expert utan bara kan svara för mina egna (& till viss del Sofias) erfarenheter..

Postat av: Josefine
Hej! Funderar lite över era resultat med LCHF. Har just börjat så behöver lite pepp :) Hur snabbt märkte ni resultat?
En annan fråga - kan man äta för lite fett? Som sagt är jag grön så behöver lite tips :)

Svar:
Hej Josefine!
Vad är det du vill uppnå? Gå ner i vikt? Jag tycker att man märker resultat direkt. Framförallt så binder kolhydrater vatten så man känner sig direkt lättare, magen kan lätt bli uppblåst av för mycket socker och det försvinner på studs. Jag har själv inte mätt eller vägt mig men efter snart 4 veckor så sitter kläderna bättre och jag känner mig mycket, mycket fräschare. Framförallt är det lätt att "hålla" dieten och man är inte lika sugen på att fuska. Jag vet att Sofia har gått ner 3 kilo och flera centimetrar under sina LCHF-veckor, hon skriver mer om det HÄR. För mig är den största vinsten att jag inte är sugen på saker längre och att jag håller mig mätt längre utan att småäta! 

När det gäller att få i sig fett så tror jag att jag läst någonstans att ca 70% av kalorierna man får i sig på en dag ska komma från just fett. Det kan låta väldigt mycket och man får anpassa efter sig själv! Tänk inte alls på att räkna kalorier utan ät tills du är mätt! Det är fettet du får i dig som sätter fart på förbränningen när man väl hamnat i ketos (när kroppen har ställt om sig till att fett är den primära energikällan). Det är också fettet som gör att du känner dig mätt! 

Jag tycker att det är viktigare att du håller koll på att kolhydratsintaget inte överstiger 20 gram / dag (strikt LCHF) än att fokusera på fettet tycker jag. Läs på allt och tänk även på mängden, mejeriprodukter innehåller lite kolhydrater och äter man för mycket kan vågen vända uppåt istället.

Lycka till!
// Jonna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0