Stekt blomkålsris LCHF

Jag lagar ofta mycket mat på söndagar. Det är skönt att ha att ta av under veckan när man ska ha matlåda till jobbet och så. Vad jag dock inte brukar fixa är själva tillbehöret till maten. Det försöker jag hinna slänga ihop kvällen innan men ibland blir det till och med så att jag gör det på morgonen. Något som är riktigt gott och som går rätt fort är riven blomkål stekt i smör. Var dock beredda på att det skvätter i typ hela köket när man river. 

Man river helt sonika så mycket man vill ha på största sidan av ett rivjärn samtidigt som en rejäl klick smör får smälta i en stekpanna. Jag tycker att 3 blommor (eller vad de kallas?) är rätt lagom. Sen saltar jag och pepprar lite, man kan ta både vit- & svartpeppar om man vill eller bara en sort. Stek på högsta värmen tills riset fått lite färg. Ibland slår jag på lite grädde också så att det blir mer av en stuvning, men det beror på vad jag har till. Just den här gången hade jag köttfärsås i kylen & då tycker jag att den är godast bara stekt. Till en laxbit passar det dock utmärkt med stuvad blomkål som tillbehör.  

/ Jonna


Kommentarer
Postat av: Anna

Åååh det måste jag pröva, ser ut som ett gott tillbehör! / Anna

Svar: Det måste du! Supergott :)
NEJtillkolhydrater

2012-11-15 @ 21:09:57
URL: http://www.villanyfiken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0