Thaikyckling med kokosmjölk

Den här kycklingrätten kan vara det godaste jag ätit på länge. Om man äter strikt LCHF så bör man kanske undvika morötterna men med paleo funkar det. Till testade jag zucchinipasta, men det var sådär måste jag säga. Skulle rekommendera en sallad eller blomkålsris istället. Thai-kryddan har jag köpt på ÖoB, den är väl inte klockren men jag tycker det är svårt att laga asiatisk mat utan någon slags färdig mix. Får väl kanske bli en framtida veckans utmaning att lära mig.. 

Det här behöver du
1 kilo kyckling
1 grön paprika
3-4 morötter
1 burk kokosmjölk
Thaikrydda, salt & lite cayennepeppar
Kokosolja att steka i

Gör såhär
Skär kycklingen i bitar och morötterna & paprikan i smala stavar (se bild). Klicka i en rejäl klick kokosolja i het panna och tillsätt kycklingen. Krydda med thaikryddan litegrann med jämna mellanrum och stek på tills alla bitar fått stekyta. Häll på kokosmjölken och tillsätt grönsakerna. Låt koka tills kycklingen är "genomstekt" och smaka sedan av. Jag hade sedan i lite extra salt & lite cayennepeppar. Servera med t.ex. bladspenat eller vad du nu vill ha.

/ Jonna

 

Kommentarer
Postat av: Hanna

har ni testat shiratakinudlar? Ganska gott och lite variation.
Jag gjorde thaigryta igår, använde frysta wokgrönsaker, grön currypasta, kokosmjölk, soja, fisksås, lime. Cashewnötter i också :)

Svar: Jag har testat men måste säga att jag tyckte att det var sådär ;) Mest lukten dock som var jobbig har jag för mig. Åh låter smarrigt, att ha nötter i är ett bra tips! / Jonna
NEJtillkolhydrater

2012-11-05 @ 10:25:49
Postat av: Johanna

LCHF-butiken.se har en kalasgod thaikryddblandning! :)

Svar: Tack för tipset! Måste jag klicka hem :)
NEJtillkolhydrater

2012-11-05 @ 11:32:57
URL: http://kanduvisslajohanna.blogg.se
Postat av: Petra - Jag & mitt liv med barn, LCHF och träning

Åh jag äälskar thaimat, så det här receptet ska jag absolut prova.

Svar: Gör så! Riktigt gott var det :)
NEJtillkolhydrater

2012-11-05 @ 13:57:19
URL: http://www.jagomittliv.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0