Kyckling i sås med blomkål i ugn

Här kommer första receptet i veckans utmaning:


Du behöver


1 paket kycklingfiléer
5 dl creme fraiche 
1-2 msk dijon senap
1 msk soja
1 grönsaksbuljong
3-4 stora vitlöksklyftor
1 krm salt
½ krm vitpeppar


Ett blomkålshuvud
Olivolja
Flingsalt


Gör så här


Sätt ugnen på 175 grader. Dela kycklingfiléerna i mindre bitar och stek på låg värme ett par minuter. Blanda creme fraiche, dijon senap, soja, buljong, pressade vitlöksklyftor, salt och vitpeppar i en ugnssäker form. Lägg sedan i kycklingen och låt stå i ugn i ca 40 minuter. Dela blomkålshuvudet i mindre buketter och lägg i en form och blanda runt med lite olivolja. Krydda blomkålen efter smak, jag hade lite flingsalt. Ställ in även dessa i ugnen tillsammans med kycklingen och låt stå i ca 30 minuter. Servera gärna med lite sallad!

Jag gjorde faktiskt en uträkning på antal gram kolhydrater per portion, för er som är intresserade av att hålla koll på kolhydratsintaget. Först kollade jag upp vad alla ingredienser innehåller per 100 gram och sedan vägde jag hur mycket jag använde. Sammanlagt för allt blev det 26 gram, och detta räckte till 4 portioner för mig så det blir 6,5 gram kolhydrater per portion. Verkligen helt okej för oss som försöker hålla oss under 20 gram om dagen.

 

/ Sofia

 
 
 
Betyg: 5/5 tummar upp! Såsen är så god att jag skulle kunna dricka den ur ett glas....

Kommentarer
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Gott!

2012-12-06 @ 09:08:55
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0