LCHF-pizza

Igår var det dags för del 2 av veckans utmaning. Ännu ett nytt recept, på matsedeln stod LCHF-pizza. 
 
Pizzadeg
2 msk smör
2,5 dl mandelmjöl
1 tsk fiberhusk
1/2 tsk salt
1/2 tsk bakpulver
1/2-1 dl vatten
1 ägg
1 krm oregano
 
Topping
1 dl krossade tomater
1/2 dl grön pesto
10 cocktailtomater
250 gram mozarellaost
150-200 gram salami
1/2 kruka basilika
50 gram ruccola
50 gram pinjenötter
 

Sätt ugnen på 225 grader. Smält smöret och blanda tillsammans med resten av degingredienserna i en bunke. Låt svälla i 5 minuter innan du bakar ut den på en plåt med smort bakplåtspapper. Bred tomatsås och pesto över. Dela tomaterna och lägg dem och mozzarellan på pizzan. Ställ in i ugnen och grädda i ca 15 minuter. Toppa sedan med salami, basilika, ruccola och pinjenötter. 
 
 
Tänk på att breda ut degen ordentligt på bakplåtspappret! Jag gjorde nog min liiite för liten och tjock för den blev tjockare efter en stund i ugnen så jag fick ha inne den lite längre än 15 minuter för att den skulle bli klar. Vill faktiskt tacka Jonna för veckans utmaning. Det här receptet hade jag inte satt tänderna i på eget bevåg - men gudarna ska veta att gott var det!
 
// Sofia 

Kommentarer
Postat av: Sara Björk

Mumsigt =)

2012-12-07 @ 10:51:22
URL: http://saaraaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0