Koll på grejjerna!

Igår bakade jag dessa underbara LCHF-chokladbollar. De är verkligen jättegoda, perfekt när man är lite småsugen på något eller vill ha ett mellanmål.

Jag som försöker hålla mig till väldigt strikt LCHF är alltid intresserad av hur många gram kolhydrater något innehåller, detta för att försöka se till att inte komma över 20 gram per dag. När jag bakar håller jag därför alltid koll på vad allt innehåller. Först tar jag reda på hur många gram kolisar det är per 100 gram, sen tar jag reda på hur många gram jag använder (tack gode gud för köksvågen!) och sedan räknar jag ut hur många gram mitt kommer innehålla. Sedan beräknar jag hur många portioner det blir och dividerar det. Piece of cake, hur lätt som helst! Så här såg min uträkning ut för bollarna:

100 gram smör = 0,7 gr
100 gram kokos = 1,5 gr
100 gram mandel = 13 gr
100 gram hasselnötter = 9,5 gr
2 msk kakao = 1,54 gr
2 msk kaffe = 0 gr
Stevia strö = 0 gr
______________________
TOTALT: ca 26 gram kolhydrater
Dividerat med 19 st chokladbollar

= 1,4 gram / boll

När man väl har kommit in i detta så är det faktiskt en väldig befrielse att ha kolla på saker och ting, man behöver aldrig oroa sig att man får i sig för mycket. En annan fördel med detta är att man blir mycket mer medveten om vad allt innehåller då man alltid studerar innehållsförteckningen och näringsvärdet...



// Sofia


Kommentarer
Postat av: jennie

Pratade nyss med ägaren på Celcius Sverige om det där med om det va felmärkning eller inte - och WOHOOO, jag kan börja dricka CELCIUS igen för det va tydligen en flemärkning på den GAMLA burken! Det skulle tydligen va 2 gram kostfibrer o inte 2 gram kolhydrater!! =)

Anledningen till att jag slutade va ju pga lchf:en, men älskar den så e därför glad nu! SÅ kan jag få en extra kick också nu när jag slutat med kaffe!! =) Hur många kolhydr/dag äter ni nu? Jag har nu kommit ner i 12-14 g/dag!!

2012-06-02 @ 17:49:06
URL: http://www.misshart.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0