Frittata med bacon och babyspenat

I tisdags testade jag ett nytt Paleo-recept: Bacon- och spenat frittata, som jag hittade på Malins blogg. Om ni som jag aldrig tidigare hade hört ordet Frittata så är det en italiensk äggbaserad rätt av omelettyp och kan fyllas med iprincip vad som helst. 

 

Du behöver:
8 st ägg, 1 dl vatten, 130 gram babyspenat, 1 gul lök (jag tog en och en halv), 15 skivor bacon (jag tog två paket), kokosfett att steka i och salt och peppar. 

 

Så här gör du:
Sätt ugnen på 200 grader. Baconen skär man i bitar och steker sedan dessa i stekpannan som värms upp till medium-värme med kokosfett i. Stek baconen till de blivit lätt krispiga och fått en fin färg. Lägg baconen i en ungsform, hacka löken, stek löken i fettet som finns kvar i pannan tills de fått en mer transparent färg. Stäng av plattan. Hacka spenaten grovt och stek den i den kvarstående värmen i stekpannan tillsammans med löken som du låter ligga kvar. Lägg nu över löken och spenaten i ugnsformen tillsammans med baconen. Rör ihop äggen och vattnet och smaksätt sedan med salt och peppar - häll sedan äggblandningen över röran i ugnsformen och rör ihop allt. Ha detta sedan inne i ugnen i ca en halvtimma.

 

Betyg:
GOTT! Den portion jag åt precis efter att jag hade lagat den var inte riktigt lika god som matlådan jag hade till jobbet dagen efter. Kanske blev den godare när den hade "stått till sig" över natten? Vad vet jag... Jag åt i alla fall det här tillsammans med en avokado - gott och mättande! 

 

/ Sofia 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det ser riktigt gott ut! :) Det ska jag testa.

Svar: Det tycker jag absolut att du ska göra :)
NEJtillkolhydrater

2012-11-08 @ 22:39:51
URL: http://girlyciousdiet.wordpress.com/
Postat av: Erika - LCHF till vardag och fest

Mums, det såg gott ut.

Svar: Det var riktigt gott :)
NEJtillkolhydrater

2012-11-09 @ 18:04:03
URL: http://vardagfest.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0