Thé på citron, ingefära och vitlök

Jag fick tips både av Paula och av Hanna till att koka thé på ingefära & citron. Tack för det! Jag tog mig därför ut och runt huset i eftermiddags för att inhandla detta. Vitlök hade jag hemma, så det slängde jag också i. Resultatet blev, om jag ska vara ärlig, faktiskt inte så farligt som jag förväntat mig. Men surt! Läste att man kunde ha honung i om man ville men det skippade jag såklart. 

Visste ni förresten att en sådan här dryck inte bara är bra om man känner sig förkyld? Både vitlök och ingefära är nämligen kryddor som sätter fart på ämnesomsättningen. Vill man kickstarta dagen kan man därför ta något liknande varje morgon. Har man en juicecentrifug kan man enkelt göra en liten shot istället för thé men man kan själklart göra en lite mer koncentrerad sats av detta recept också om man vill att det ska gå lite fortare att få i sig.

Vet i och för sig inte riktigt om mina kollegor skulle uppskatta att jag börjar varje dag med en vitlöksklyfta men jag får väl testa och se om jag får klagomål.. 

Det här behöver du (1 portion)
1/2 citron
En liten bit ingefära
2,5 dl vatten
1 vitlöksklyfta

Gör såhär
Skiva en bit ingefära (vet inte hur mycket så ta så mycket som "känns rätt"). Koka upp vattnet i en gryta med ingefäran i och låt koka ordentligt någon minut. Pressa samtidigt vitlöksklyftan och blanda med saften av 1/2 citron, häll detta sedan i en mugg. Plocka upp ingefärsbitarna ut grytan och häll över citronblandningen. Rör om och se sedan till att få i dig alltihop. Vill gärna skriva "Njut", men det tar emot i det här fallet.. ;)

/ Jonna

 

Kommentarer
Postat av: hanna

jag brukar koka vanligt te och sedan lägga i citronskivor och ingefära. vågade inte riktigt blanda i vitlök sist. haha ja man luktar inte så gott.

Svar: Hihi, testa, det blev starkt ;) men funkade! Tack för tips! :)
NEJtillkolhydrater

2012-10-09 @ 07:29:10
Postat av: Paula

Hoppas det funkar och att du mår bättre snart :)

Svar: Tack för tips! Jag vill tro att det hjälpte litegrann iaf :)
NEJtillkolhydrater

2012-10-09 @ 09:09:37
URL: http://livehealthier.blogg.se
Postat av: Rebecca

Låter inget vidare :P HAHA... fast så hatar jag också ingefära!

Svar: Haha, det var verkligen bättre än det låter, jag lovar! ;) Och värt det om det hjälper! :)
NEJtillkolhydrater

2012-10-09 @ 10:56:35
URL: http://rebeccacecilia.blogg.se
Postat av: Johanna

Jonna och Sofia! Jag vet att ni kört/kör periodisk fasta så nu behöver jag råd :) Jag tänker testa börja med PF idag, lätt nu när jag går hemma om dagarna tänkte jag. Men hur är det man ska äta? Om jag åt middag igår vid 19.30, när ska jag då äta nästa måltid, 11.30? Då blir det ju 16 fasta, 8 äta. Men då vet jag inte, ska jag klara mig att äta 2 ggr på de 8 h? Jag blir alldeles förvirrad :)
Har ni något bättre förslag? Jag tror dock inte jag kommer kunna äta senare än så, med hänsyn till de jag äter med just nu.

Sen när min fot är läkt så kommer jag vara iväg på saker på kvällarna igen, och då vara tvungen att äta middag antingen vid 17 eller också vid 22, vilket känns lite sent. Hur gör jag då? Hur hade ni gjort? :)
Kram!

Svar: Hej Johanna! Kul att du ska testa! Du måste inte hålla dig till två mål på de 8 timmarna. Jag hade valt att äta 12-20 och då äter du en stor "frukost" vid 12, något på eftermiddagen och sedan en stor middag precis innan ätfönstret stängs, gärna med mycket fett så du håller dig mätt. Då kan det ju vara lagom att äta vid 19.30 så att du hunnit äta upp innan 20.Om du inte vet hur sent du kommer äta kan du också bestämma att du inte äter innan 13 och sen så försöker du så gott det går att äta innan 21 men går det inte så får det väl bli vid 22. Det var mest precis i början som jag var noga med exakta tider, sedan blev det mer att hålla sig på morgonen. Man kan inte planera hela livet efter när man ska äta och jag tror inte att 15 eller 16 timmar gör så himla stor skillnad. Vet inte om jag fick med svar på alla frågor nu men du får fråga igen om jag missade något :) / Jonna
NEJtillkolhydrater

2012-10-10 @ 10:07:24
URL: http://kanduvisslajohanna.blogg.se
Postat av: Johanna

Åh tack, Jonna! 12-20 låter jättebra och igår funkade det kanon så det tror jag fungerar även i längden. "Förstör" det om man skulle äta frukost någon dag? Typ på helgen när andra är hemma samtidigt?

Och det här med senare då..jag vet att jag inte kommer kunna äta förrän 22 då jag är engagerad i Frölunda hockey och matcherna brukar vara slut ca 21.30, och alltså är jag inte hemma förrän vid 22. Det känns jättesent att äta vid den tiden. Är det bättre att isåfall äta mellan 9-17. Kan hända att det blir svårt eftersom jag är som mest hungrig och "sugen" på kvällen, men vet inte hur jag ska lösa det annars :)

Säg till om jag frågar för mycket!

Svar: Jo alltså tanken är ju att man ska välja tider som man kan hålla sig till kontinuerligt. Kan du inte bara dricka kaffe och ändå liksom sitta med vid frukosten? Det gjorde jag i somras. Du kanske borde äta innan 17 ja, som du säger. Då får du helt enkelt bestämma dig för att du inte äter efter det även om du är sugen. Thé utan grädde eller olja i är okej och är ju gott på kvällen. Svårt för mig att säga vad som är "bäst" för dig, det handlar egentligen bara om att välja tider och sedan hålla dem. Anledningen till att de flesta väljer att skippa frukosten är väl för att man jobbar på eftermiddagen och om man ska träna så ska helst det största målet (det innan fastan) komma efter träningen. Men sålänge du fastar de timmarna du ska så spelar det ingen roll när på dygnet du gör det :) Och du får fråga så mycket du vill! Let me know hur det går!
NEJtillkolhydrater

2012-10-11 @ 15:51:11
URL: http://kanduvisslajohanna.blogg.se
Postat av: Johanna

Tänkte det :) Nu i helgen har jag faktiskt ätit frukost, då min kära mor inte hade velat ha lunch redan vid 12-12.30. Hade blivit lite osocialt mot oss båda annars, men imorgon drar jag igång igen. På riktigt! :) Vet dock ännu inte riktigt hur jag ska lösa tiderna när jag är hemma så sent, men det löser sig nog när jag väl är där tror jag :)

Sen undrar jag, du skriver att de flesta skippar frukosten för att äta det största målet efter träningen. Så om jag tränar på förmiddagen, ska jag då äta dagens första mål som "störst", eller hur lägger jag upp det då? Tränar oftast på morgon/dag nämligen. Ja, när jag inte är gipsad alltså ;)

Svar: Nej du, det är lite klurigt att få ihop det.. ;) Jag vet inte riktigt med träning. Du får väl äta två stora annars? Man vill ju gärna äta mycket innan fastan för att slippa vara hungrig och så. Tror man ska ta något tillskott om man tränar under fastan men jag vet inte; googla! Här kan du läsa mer: http://www.styrkelabbet.se/periodisk-fasta/ :) Lycka till!
NEJtillkolhydrater

2012-10-14 @ 16:48:13
URL: http://kanduvisslajohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0