Kladdkakemuffins

Igår fick jag ett litet ryck på kvällen och slängde ihop kladdkakemuffins. Fick inspiration från Lisas inlägg och hon hade hittat receptet hos Åse. Jag gjorde dock semeten på hälften av de angivna måtten då jag inte hade så mycket av allt hemma, så därför fick det också bli i muffinsformar istället. Jag använde dessutom 86%ig choklad istället för 70%. 
 
För att göra 8 st lagom stora kladdkakemuffins, som jag gjorde, behöver du:
 
100 gram 86% Marabou Premium
100 g smör
1/2 dl stevia strö
1/2 tsk vaniljpulver 
2 ägg

Äggen, vaniljpulvret och stevian vispar man fluffigt, chokladen och smöret smälts tillsammans på låg värme och sedan blandas dessa två smetar ihop. Grädda sedan på 200 grader i ca 6 minuter. Jag tycker de är godast att äta kalla, så ställ dem gärna kylt en stund innan. Jag åt dem tillsammans med lite sockerfri glass och vispad grädde. Men vispad grädde och bär hade varit ännu bättre!

Min syster Frida, som inte äter lågkolhydratskost, fick smaka på dessa tidigare idag. Hon meddelar att det var den godaste fikan jag bjudit henne på sen jag körde igång med LCHF. Ett rätt bra betyg med andra ord!

/ Sofia




 
 

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej! Vart kan man köpa sockerfri glass? Något speciellt märke? :-)

Svar: Hej! Den jag köpte är från Alvesta glass och jag köpte på ICA Maxi, den säljs nog lite överalls. Här är en länk till deras hemsida: http://www.alvestaglass.se/Sockerfri.html . De har dels sockerfri glass och dels glass sötad med stevia. Min smak hette Smörkola, men av någon konstig anledning verkar den inte finnas med på deras hemsida. 6 gram kolhydrater / 100 gram i alla fall, helt okej! Men som vi vet ska man ju vara försiktig med sötningsmedel då det kan trigga sötsug, men lite kul måste man få ha i livet också ;D
NEJtillkolhydrater

2012-09-19 @ 18:56:44
Postat av: WhoIsThis

oh meeeeen så mums det såg ut

Svar: Det var riktigt gott faktiskt, ibland är det så skönt att unna sig något :)
NEJtillkolhydrater

2012-09-19 @ 19:38:31
URL: http://www.mondoblog.se/whoisthis
Postat av: Frida

Ja, helt klart det godaste du gjort hittills :)

Svar: Riktigt kul att du tyckte det! :)
NEJtillkolhydrater

2012-09-19 @ 21:26:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0