Att fuska lite...

I fredags mötte jag upp min syster på stan för lite shopping, men vi insåg båda rätt snart att vi var lite för trötta för att gå i affärer så vi slog oss ner på Café Viskans uteservering för en fika istället. Jag slog faktiskt på stort med LCHF-paj med äpple. Det var verkligen sjukt länge sedan jag åt äpple eftersom frukt inte klingar så bra med LCHF (väldigt mycket socker i frukt, kostdoktorn har ett bra inlägg om det HÄR). Förstår egentligen inte varför man gör en LCHF-paj med äpple när man kunde gjort med exempelvis hallon eller jordgubbar istället. MEN, jag testade i alla fall, ibland får man väl "fuska lite", om man känner att det känns okej. När de frågade om jag ville ha grädde till pajen frågade jag om det var socker i grädden och fick som svar att "Ja, men det är otroligt lite, vi har dragit ner på sockret jättemycket i grädden". Varför ha socker i grädden överhuvudtaget?! Eller varför inte ha egen, sockerfri, vispad grädde till LCHF-fikat? Så många frågor och så få svar.. ;) 
 
Jag kan i alla fall inte säga något annat än att det var väldigt, väldigt gott. Men det är inget jag skulle göra till vana att mumsa i mig, då det finns stor risk att det kickar igång ett sötsug som man inte vill ha på besök..
 
/ Sofia 

Kommentarer
Postat av: Annica

Vad kul ändå att ni hittar på nån form av LCHF-fika. Här på Åland är det lite dåligt med sånt på caféerna. Har man tur kan man äta en liten tryffel (& hoppas att den inte är full med socker).
Att äta på restaurang får ofta bra, inga problem att byta ut potatisen mot t.ex. stekta grönsaker. Men dessertmenyerna är allt annat än LCHF.
Tror dock det kommer att komma fler LCHF-alternativ med åren, eftersom det finns efterfrågan.
Blev ju lite sugen på äppelpaj nu...

Svar: Ja, det känns som att vi är väldigt lyckligt lottade just i Borås faktiskt där caféerna verkar tagit fasta på det här med LCHF ordentligt :) Hoppas att det kommer till er snart också, precis som du skriver verkar ju efterfrågan öka och då måste de nog hänga på trenden tillslut :) Äppelpajen var nästan för god.... ;)
NEJtillkolhydrater

2013-04-30 @ 14:07:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0