Ost- och mandelbröd

Jag har skrivit om det här brödet många, många gånger innan men aldrig i ett ordentligt eget recept-inlägg. Jag brukar göra dubbel sats av receptet nedan och det ger mig 12 st bröd i lagom storlek och man slänger ihop det på fem minuter. Det här är utan tvekan det enklaste och snabbaste lchf-brödet jag testat - och otroligt gott!
 
Du behöver
2 ägg
1 dl mandelmjöl
2 dl riven ost (jag har Kvibille cheddar)
1 tsk bakpulver
 
Gör så här
Riv osten och blanda sedan allt i en bunke. Klicka ut på en plåt och ställ in i ugnen i 10 minuter på 225 grader. Simple as that! 
 
/ Sofia 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sara Björk

Det vanligaste jag brukar göra också :) Men hur sjutton får du det till tolv stycken, hur stora blir dem? Jag brukar göra fem sex på sin höjd med dessa mått =)

Svar: Jag kör dubbelsats av de måtten! Gör jag bara en blir det också fem, sex stycken för mig :) Brukar tycka att det är lika bra att göra lite mer när man ändå är igång.
NEJtillkolhydrater

2013-02-24 @ 12:02:27
URL: http://saaraaaa.blogg.se/
Postat av: Angelica

Tänk att jag inte testat detta bröd än! Måste göras. Har några promenader att rapportera: 9 km + 8,8 km + 7 km + 8,7 km = 33,5 km :)

Svar: Jesus Christ att du inte testat! ;) Inga dåliga promenixer där inte! Tack för ditt bidrag :)
NEJtillkolhydrater

2013-02-24 @ 13:04:33
Postat av: Anonym

Blir brödet gott om man sätter i/på något slags frö? :) linfrön eller solrosfrön?

Svar: Hej! Jag har faktiskt inte testat detta, men tanken slog mig igår när jag bakade dem att det hade nog inte varit fel att strö lite solrosfrön över. Det går säkert bra med vilka frön som helst och mängd antar jag att man får testa sig fram med :)
NEJtillkolhydrater

2013-02-25 @ 00:13:38
Postat av: Anonym

Och i så fall hur mycket?

2013-02-25 @ 00:14:03
Postat av: isabell

använde västerbottensost och slängde även i 1 dl krossade linfrön, så jäkla gött! tack för receptet :D

Svar: Ahh, det låter också jättegott :) Får testa nästa gång!
NEJtillkolhydrater

2013-03-05 @ 10:22:26
Postat av: isabell

använde västerbottensost och slängde även i 1 dl krossade linfrön, så jäkla gött! tack för receptet :D

2013-03-05 @ 10:22:28
Postat av: Cassandra

Hur många kolhydrater är det per bröd? :)

Svar: Hej Cassandra! Jag har inte räknat på det exakt.. Men ägg och ost är ju i princip ingenting alls och bakpulver tar man ju så lite av så det blir knappt nått heller. Mandelmjölet innehåller 5 gram kolhydrater / 100 gram och jag tror att en dl kanske väger runt 50 gram så det blir ju inte många heller. Väldigt få kolhydrater per bröd alltså :)
NEJtillkolhydrater

2013-03-28 @ 12:35:41
Postat av: Amanda

Hur får du dom så släta? Mina blev väldigt konstiga:/

Svar: Hmm, jag vet inte riktigt, gör nog inget speciellt tror jag inte! Följer receptet exakt, och klickar bara ut det på plåten och in i ugnen i 10 minuter :)
NEJtillkolhydrater

2013-04-10 @ 14:27:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0