Blomkål for the win

Blomkål är ju verkligen en riktigt höjdare. Visste ni att blomkål innehåller mycket C-vitamin och kostfibrer och att studier har visat att blomkål innehåller ämnen som kan hjälpa levern att avgifta cancerframkallande ämnen? 
 
Jag tycker för det första att den är god rå som den är, men annars kan man ju som Jonna tipsade om en gång äta den som stekt blomkålsris eller varför inte göra blomkålsmos? Jag tycker den allra godaste formen är när man tillagar den i ugnen. Jag brukar blanda olja, pressa ett par vitlöksklyftor och krydda med barbequekrydda och sedan pensla detta över de små buketterna. Jag har de sedan i ugnen i ca 25 minuter på 225 grader. Det blir SÅ gott. Detta kan man ha som tillbehör till det mesta: kött, kyckling, fisk - bara fantasin sätter gränserna. Perfekt substitut till pasta, potatis och ris. 
 
/ Sofia 
 

Kommentarer
Postat av: Sofia Koistinen

Blomkålsmos till all slags fisk är min personliga favorit, sjuuukt gott! :)

Svar: Ja, jag skulle nog kunna äta blomkålsmoset 7 dagar i veckan... Nästan i alla fall :)
NEJtillkolhydrater

2013-01-17 @ 22:04:15
URL: http://sofiatrondheim.blogg.se/
Postat av: angelica

lät HIMLA gott det där! det blir till att prova nästa vecka :) kanske till stark lammkorv? mmm.

Svar: Ja, det måste du testa :) Kan nog vara gott!
NEJtillkolhydrater

2013-01-18 @ 14:44:56
URL: http://angelicasskafferi.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0